Att ta körkort

Körkortstillstånd

Ett första steg för att få börja övningsköra är att skaffa ett körkorttillstånd. Du måste ha ett körkortstillstånd för att få övningsköra.

Ansökan om körkorttillstånd görs på Körkortsportalens hemsida där du också hittar information om hur du ansöker om körkortstillstånd.

Teori & körutbildning

För att bli en säker och trygg förare behöver du både teoretiska och praktiska kunskaper. En körkortsutbildning består av både teorilektioner och körlektioner.

Teoridelen av utbildningen består av teorilektioner och dataprov. I det startpaket du får ingår teoriböcker och du kan även göra teoriprov hemma vid datorn.

Parallellt med teoriutbildningen tar du dina körlektioner. Vi har teorilektioner i trafikskolans teorisal på fredagar eller tisdagar. Teorischemat bestäms beroende på antal elever och önskemål.

Riskutbildning

Riskutbildningen består utav två delar och är en viktig del av körutbildningen.

Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.

Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.

Kunskaps- & körprov

Det sista stegen du behöver ta för att få ditt körkort är att göra uppskrivningen och uppkörningen. Proven bokas vanligtvis in på samma dag eller så nära varandra som möjligt. Kunskapsprovet testar dina teoretiska kunskaper och körprovet som inkluderar körning i och utanför tätort samt säkerhetskontroll sätter dina praktiska färdigheter på test.

www.korkortsportalen.se finns en instruktionsfilm inför kunskaps- och körprovet.

Du måste ha svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna i provet för att bli godkänd. Skulle något av proven underkännas har du två månader på dig att göra ett omprov.